DOKTOR, GIGI SAYA JARANG-JARANG LA. RAWATAN APA YANG BOLEH BUAT UNTUK RAPATKAN GIGI SELAIN BRACES?




.
Ada beberapa kali juga lah Dr Q dapat soalan macam ni. Mungkin ada jenis yang kurang selesa untuk pakai braces ni, jadi mahu pilihan rawatan yang lain untuk menyelesaikan masalah gigi jarang ni.
.
OK, sebelum Dr Q kongsikan salah satu cara nak bagi nampak gigi rapat, Dr Q nak terangkan macam mana keadaan gigi yang tak rapat ni berlaku.
.
Sebab pertama ialah genetik/keturunan. Sebab ada orang yang rahangnya besar, tapi saiz giginya kecil. Jadi gigi kelihatan tidak rapat dan jarak-jarak. Lagi satu sebab ada gigi yang tak tumbuh kerana gigi tu tersekat di dalam rahang atau memang benih gigi tu tak ada. Lagi satu, kita punya "labial frenum" ni ke bawah sangat sampai ada di celah celah antara 2 gigi kapak atas. Nii antara 3 sebab yang selalunya menyebabkan gigi jarang.
.
Jadi, apa lagi pilihan rawatan untuk selesaikan masalah gigi jarang ni selain braces?
.
Ok, pernah dengar tentang VENEER?
Jadi, salah satu pilihan rawatan untuk buatkan gigi kelihatan rapat ialah veneer. Veneer ni ada banyak jenis. Ada ceramic veneer (rujuk video), preformed veneer, composite veneer etc.


.
Apa beza veneer dengan crown?
.
Crown melibatkan pemotongan semua permukaan gigi, manakala veneer hanya potong sebahagian permukaan gigi. Selalunya potong sebanyak 0.5 mm - 2 mm struktur gigi sahaja. Ukuran pemotongan gigi tu bergantung pada permukaan. Lain permukaan, lain ukurannya.

.
Dalam video ni, adalah contoh veneer ceramic. Selalunya veneer jenis ni, para artis yang pakai. Sebab tu bila kita tengok gigi mereka, putih dan cantik. Macam sempurna sangat gigi mereka. Tapi sebahagian besar yang ada gigi cantik yang kelihatan sempurna tu sebab buat veneer ni. Tapi, untuk pengetahuan semua, veneer jenis ceramic ni boleh mencecah RM 1k lebih. Mahal kan? Kalau 6 gigi dan berapa? Dah macam braces harganya.




TAPI.... jangan risau sebab ada jenis veneer yang lebih murah berbanding ceramic veneer ni. Contohnya seperti composite veneer.
.
Beza antara 2 jenis ni ialah ceramic veneer tidak akan berubah warna manakala composite veneer boleh berubah warna. Ini adalah berbandingan yang ketara la antara 2 veneer ni.
.
Jadi, Dr Q harap, semua yang membaca post ni dapat idea apa veneer tu. Jika ada masalah gigi jarang, boleh pertimbangkan rawatan veneer ni tapi perlu diperiksa di klinik untuk tentukan kesesuaian rawatan.
.
            Dr Q
~doktor gigi anda~
Sumber video dari ali dental clinic
Sumber gambar dari google.
JOM SHARE ilmu ni supaya semua orang tahu pasal rawatan veneer ni.

Comments

  1. 1k ceramic veneer tu untuk gigi ja ka?

    ReplyDelete
  2. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

    Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

DOKTOR, GIGI SAYA BELAKANG SEKALI SAKIT SANGAT. KADANG-KADANG GUSI BENGKAK. BILA BENGKAK TU NAK MAKAN PUN SUSAH. BUKA MULUT PUN SUSAH.

DOKTOR, GUSI SAYA BENGKAK. LEPAS TU SAYA PICIT KELUAR NANAH