AWAS!!! JIKA ANDA ADA GIGI BERLUBANG KERANA IA BOLEH MENGANCAM NYAWA.




Siapa pernah ada gigi berlubang? Angkat tangan sikit. 🖐🏻
.

Masalah gigi berlubang adalah masalah yang biasa didapati di dalam dunia ni. Hampir setiap orang yang kita jumpa pernah ada masalah gigi berlubang. Jika dikesan awal, boleh lagi diselamatkan dengan ditampal. Tapi jika dibiarkan tidak dirawat. Komplikasi paling teruk ialah kehilangan nyawa. Bahaya kan?
.

Sebab hari ni Dr Q rujuk kes muka bengkak sampai ke mata ke pakar bedah mulut disebabkan jangkitan dari gigi yang rosak, jadi rasa nak kongsi tentang bahana gigi berlubang.
.

Siapa yang ada inisiatif awal untuk tampal gigi jika ada masalah gigi berlubang?
.

Jika anda orangnya, SYABAS Dr Q ucapkan!
.

Ok, ini adalah fasa-fasa komplikasi akibat gigi berlubang.
.

FASA PERTAMA
Ini jika gigi berlubang kecil tidak sampai ke bahagian saluran akar. Anda akan rasa sensitif lebih lebih lagi bila minum air sejuk. Jika begini boleh sahaja tampal biasa. (Gambar pertama)


.

FASA KEDUA
ini jika lubang telah sampai ke saluran akar gigi. Anda akan rasa sakit yang amat sangat sehingga mengganggu tidur. Jika begini, mungkin anda perlu rawatan saluran akar jika gigi masih boleh ditampal.
.

FASA KETIGA
Ini jika jangkitan telah berada dihujung akar dan nanah telah terbentuk sehingga bengkak gusi dan bila dipicit, nanah akan keluar. Anda mungkin akan berasa sakit ataupun tidak. Rawatan dia sama juga seperti fasa kedua. (Gambar kedua)


.
FASA KEEMPAT
Ini sudah dikira fasa serius iaitu, bahagian muka atau bawah dagu membengkak. Bengkak bila dipegang terasa keras dan sakit. Sebenarnya di dalam bengkak itu terkandung nanah. Perlu manjalani incision and drainage (boleh lihat video dibawah) iaitu perlu dibelah untuk keluarkan nanah. (Gambar ketiga)




.

FASA KELIMA
Ini ialah fasa yang paling serius iaitu jika bengkak telah menghalang saluran pernafasan. Anda akan sukar untuk bernafas. Kes ini dinamakan ludwig angina. Perlu rawatan kecemasan segera di hospital. Jika dibiarkan tanpa rawatan, mungkin nyawa akam melayang. (Gambar ke empat)


.

Jadi, siapa yang ada masalah gigi berlubang yang kecil tu, boleh cepat-cepat tampal. JOM CEK GIGI.
.

            Dr Q
~doktor gigi anda~
.

Sumber gambar dari google
Sumber video dari Dr.Osama Makkia
JOM SHARE ilmu ni untuk kebaikan bersama. Apa-apa soalan boleh tanya di bahagian komen.

Comments

Popular posts from this blog

DOKTOR, GIGI SAYA BELAKANG SEKALI SAKIT SANGAT. KADANG-KADANG GUSI BENGKAK. BILA BENGKAK TU NAK MAKAN PUN SUSAH. BUKA MULUT PUN SUSAH.

DOKTOR, GIGI SAYA JARANG-JARANG LA. RAWATAN APA YANG BOLEH BUAT UNTUK RAPATKAN GIGI SELAIN BRACES?

DOKTOR, GUSI SAYA BENGKAK. LEPAS TU SAYA PICIT KELUAR NANAH